Wydawanie książki w wydawnictwie – czy wciąż warto to zrobić?

Wydawanie książki w wydawnictwie – czy wciąż warto to zrobić?

Coraz więcej młodych artystów decyduje się na samodzielne wydanie książki – dzieje się tak ze względu na stosunkowo niski koszt druku oraz szerokie możliwości promocyjne, jakie daje nam ogólnodostępny internet. Czy w takim razie wydawanie książki w wydawnictwie książkowym jest wciąż opłacalne? Jakie są plusy tego rozwiązania? Sprawdźmy!

Proces wydawania książki

Proces wydawania książki można z grubsza podzielić na kilka mniejszych etapów. W pierwszej kolejności nasze dzieło trzeba oczywiście napisać, następnie książka musi zostać poddana korekcie. Po korekcie przychodzi czas na przygotowanie oprawy graficznej oraz przygotowanie książki do druku. Dopiero po realizacji wymienionych zadań, możemy przejść do druku książki. Koszt takiego druku jest zróżnicowany, więc nie będziemy tutaj rzucać konkretnych kwot. Ok teraz przyszła pora na dystrybucję a promocja? No właśnie, działania promocyjne najlepiej planować i realizować przed, w trakcie oraz po wydaniu książki. Gdzie w tym wszystkim jest miejsce na złapanie oddechu, który jak wiadomo jest napędem weny twórczej autora? No właśnie, dlatego jeżeli mielibyśmy wymieniać plusy wydania dzieła w ramach wydawnictwa książkowego, to w pierwszej kolejności należy wspomnieć o oszczędności czasu. Realizacja większości z wymienionych procesów nie spoczywa już na barkach autora. Ma to również odbicie w poniesionych kosztach – o czym wspomnimy jeszcze w tym artykule.

Wydajemy książkę w wydawnictwie

Jeżeli zdecydujemy się wydać książkę w tradycyjnym modelu wydawniczym, to po naszej stronie leży zazwyczaj napisanie książki oraz jej ewentualna korekta. Reszta obowiązków związanych z wydaniem dzieła leży już po stronie wydawnictwa. Warto w tym miejscu nadmienić, że wydawca posiada zazwyczaj doskonale rozbudowaną sieć kontaktów i środki, aby zorganizować kampanię promocyjną o wiele skuteczniejszą niż ta, jaką możemy zrealizować na własną rękę. Kolejna sprawa to sieć dystrybucji – duże wydawnictwa współpracują z renomowanymi sieciami księgarni, nasza książka trafi więc do szerszego grona odbiorców. No dobrze, a jak wydać książkę w wydawnictwie? Okazuje się, że zadanie to nie jest wcale takie proste – poniesienie kosztów przez wydawnictwo to inwestycja, która powinna się takiej firmie zwrócić i jest uwzględniona w podziale zysków ustalonym w kontrakcie. Dlatego wydanie książki na własną rękę może być dobrym krokiem w przypadku młodych twórców – musisz po prostu dać się poznać. Następny krok to zaprezentowanie swojego pierwszego dzieła u wydawcy. Takie posunięcie może zwiększyć nasze szanse na to, by kolejna nasza książka została już wydana właśnie w takim modelu wydawniczym.