Jak nawiązać współpracę z wydawnictwem?
Marzysz o wydaniu własnej książki, ale nie stać cię na pokrycie kosztów z tym związanych? W takim razie zapewne zastanawiasz się nad możliwością nawiązania współpracy z profesjonalnym wydawnictwem książkowym. Musisz wiedzieć, że nie jest to łatwe zadanie, ale jak najbardziej realne do wykonania. Sprawdź, co trzeba zrobić!
Przygotuj bazę wydawnictw
W pierwszej kolejności musisz zrobić research i przygotować bazę wszystkich wydawnictw, które mogą być potencjalnie zainteresowane współpraca z tobą. Informacje te bez problemu odnajdziesz w sieci. Jakie konkretnie dane powinna zawierać tego typu baza? Przede wszystkim nazwę danego wydawnictwa, adres, jego wielkość, adres mailowy, telefon kontaktowy oraz dodatkowe informacje na temat specyfiki działalności. Koniecznie zwróć uwagę, jacy autorzy są zawarci w portfolio danej oficyny i czy na pewno twoje dzieło wpisuje się w założenia wydawcy. Na początek do bazy możesz dodać wszystkie działające w naszym kraju wydawnictwa, a następnie stopniowo dokonywać selekcji. Research to tutaj podstawa, ponieważ wielu wydawców działa np. przy okazji funkcjonowania różnego rodzaju uniwersytetów, bibliotek czy nawet fundacji.
Wybierz fragmenty dzieła
Gdy baza wydawnictw jest już gotowa, przejdź do przygotowania oferty. Powinna ona zawierać przede wszystkim fragmenty twojego dzieła. Postaraj się zatem wybrać te najlepsze i według ciebie najbardziej istotne. Wielu autorów próbując nawiązać współpracę z wydawnictwem, postanawia nawet stworzyć specjalne streszczenie swojej książki, co również jest bardzo dobrym pomysłem. Im więcej konkretnych materiałów zawrzesz w swojej ofercie, tym bardziej poważnie potraktuje cię potencjalny partner do współpracy. Poza fragmentami napisanego dzieła w propozycji koniecznie zawrzyj również informacje o sobie (jako o autorze) oraz twoje plany co do procesu wydawniczego. Postaraj się pisać przy użyciu języka korzyści, ponieważ na tym etapie musisz niejako sprzedać swoją książkę wydawcy i postarać się go zainteresować swoją twórczością.
Roześlij oferty
Ostatnim etapem nawiązywania współpracy z profesjonalnym wydawnictwem książkowym jest rozesłanie swojej oferty. Na tym etapie powinieneś również wiedzieć, ile kosztuje wydanie książki i z jakim kosztem musi liczyć się twój potencjalny wydawca. Świadomi autorzy zawsze są lepiej odbierani przez pracowników tej branży. Swoją ofertę możesz przesłać listownie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Oczywiście możesz również połączyć te opcje, uważaj jednak, aby nie wyjść na zbyt zdesperowanego!